dijous, 16 de març del 2017

El Racó de la Boca!

Hola de nou famílies!
Avui us vull explicar la creació d'un nou racó a la nostra aula, el Racó de la Boca.

A manera d'introducció dir que el desenvolupament del llenguatge oral va des del moment del naixement fins als 5-6 anys aproximadament. Hi ha 2 etapes d'adquisició del mateix: l'etapa prelingüística (0-12 mesos), on els infants comencen a divertir-se amb l'emissió de sons i a descobrir les seves possibilitats; i l'etapa lingüística (1-6 anys), a partir de l'any, aproximadament, els infants comencen a pronunciar les seves primeres paraules, sorgiran holofrases i el llenguatge combinatori (parla telegràfica) per a poc a poc anar guanyant característiques de la parla adulta. Concretament als 3-4 anys els infants ja mantenen la interacció amb l'altre, conjuga verbs, les interrogacions ja no són tan freqüents i combina paraules en oracions complexes.

Són molts i diversos els factors que influeixen en la producció de la parla: la respiració i el buf; el control dels llavis, llengua i vel del paladar; l'atenció i estimulació sensorial; els bons hàbits alimentaris; entre altres. És convenient conèixer-los per tal d'estimular i potenciar allò que sigui necessari en cada cas. Entre alguns consells que us podem donar: utilitzar un llenguatge ric i amb bona pronunciació; no reforçar els errors o la parla infantilitzada; no fer repetir massa vegades les paraules que més els hi costa, per no crear rebuig; animar-lo amb cançons i jocs a imitar gests; parlar a poc a poc i de manera clara, especialment quan els infants fan allò que més els hi agrada, moment en què se sentiran més motivats a parlar; no parlar ni contestar per ells, donar-los temps perquè s'expressin; inventar jocs o activitats de la vida diària on se li proposi o animi a imitar moviments motors i sons a la vegada; fer activitats conjuntes per tal de propiciar interacció; posar-nos en una posició igualitària amb l'infant, fer-ho com si fos un joc; fer preguntes obertes; tornar-se a l'hora de conversar o fent un joc o activitat; i propiciar la reflexió (què, per què i com millorar-ho). Al llarg del dia hi ha molts moments o situacions quotidianes on podem posar en pràctica tot això: a l'hora de vestir-se, banyar-se, menjar, en el cotxe, entre altres. 

A la nostra classe rebem 2 hores setmanals de suport de la Mestra d'Audició i Llenguatge, fem taller d'estimulació oral practicant nou vocabulari, descrivint imatges, entre altres. El darrer que hem fet és la creació del Racó de la Boca, quina principal finalitat és, mitjançant l'acció lúdica, practicar diferents pràxies  davant el mirall amb els llavis i la llengua. Per tal de motivar la participació i pròpia iniciativa dels infants, hem preparat diferents màscares. 

Us deixo algunes fotografies!;)







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada